Feltételek

Gyakorolni bárhol, bármilyen körülmények között lehet, sőt, ajánlott is. A formális, oktatóval végzett gyakorlás helye ugyanakkor leggyakrabban a dódzsó (道場 – „az út/útonjárás/megvilágosodás helye”), amely egyben egy adott oktató (mester) székhelye is.

A dózsó

A dódzsó lehet épület, vagy terem (mellékhelyiségekkel – öltözők, mosdók, előtér stb.). Általában van egy kiemelt oldala, a sómen (正面 – előfal), amelyen eredetileg egy sintó szentély volt, ma általában a gyakorolt harcművészet nevét, szimbólumát, alapítójának, nagy mestereinek fényképét szokták kitenni.

A dódzsók jó részében legalább az egyik oldalsó fal tükörrel van borítva, hogy a gyakorlót láthassák magukat. A másik falon gyakran további képek, bizonyítványok, oklevelek kapnak helyet, hogy mutassák a hely színvonalát.

A hátsó falon előfordulhatnak fegyverek, páncélok, gyakorló eszközök.

A dódzsó padlóját gyakran borítja szivacs tornaszőnyeg (korábban tatami [畳 – gyékény szőnyeg]), amely biztonságosabbá teszi az esések, dobások gyakorlását.

A dódzsóba kizárólag cipő nélkül (elsősorban mezítláb) szabad belépni.

A bejáratnál az érkező meghajlással (keirei) és „osszu!” köszöntéssel köszön. A terembe lépve üdvözli a bent tartózkodókat, egyesével, a rangsor szerint, a hierarchiának megfelelő köszöntéssel.

Az oktató terembe lépésekor a vezető gyakorló köszönést vezényel a teremben tartózkodóknak: „Szenszei/sihan/hansi ni rei!”

A gyakorlók meghajlással (szaikeirei) és „osszu!” vagy „osszu, szenszei/sihan/hansi!” köszöntéssel üdvözlik a belépő elöljárót.

Ha valaki elkésik a közös gyakorlásról, akkor meghajlás után szeiza ülésbe helyezkedik a bejáratnál, és megvárja, amíg az oktató engedélyt ad a belépésre. Ekkor ülve meghajol (szaikeirei), és csatlakozik a többiekhez.

Távozáskor a bejáratnál a távozó a terem felé fordulva, meghajlással (keirei) és „osszu!” köszöntéssel köszön.

A fenti köszönést minden be- és kilépéskor illik megismételni.

A ruha

A gyakorlásokhoz a részvevők általában speciális öltözéket vesznek fel, ez a karate ruha, vagy karate-gi (空手着, illetve 空手衣). A kifejezésben a „gi”-t (valójában „ki”; 着, illetve 衣) szokás ruhának fordítani, fontos azonban tudni, hogy ez a szó csak toldalékként, vagy szótagként (pl. kimono – 着物) fordul elő, önállóan nem használható.

A ruhát nevezik keiko-ginek (稽古着 – gyakorló ruha), vagy dóginak (道着 – egyenruha) is.

A ruha hagyományosan fehér, de ma már feketét és kéket is használnak a különböző stílusokban, illetve versenyeken. Három részből áll: az uvagiból (上着 – felső ruha), a sitabakinak nevezett nadrágból (下穿き- alsónemű) és az övből (帯 – obi).

  • fehér öv
  • sárga öv
  • kék öv
  • piros öv
  • lila öv
  • zöld öv
  • barna öv
  • fekete öv
  • siro-obi (白帯)
  • ki-obi (黄帯)
  • ao-obi (青帯)
  • aka-obi (紅帯 vagy 赤帯)
  • muraszaki-obi (紫帯)
  • midori-obi (緑帯)
  • csa-obi (茶帯)
  • kuro-obi (黒帯)

A ruha kiegészítőjeként használatosak védő felszerelések (kesztyű [szeiken védő], lábszár és lábfej védő, nőknek mellvédő, esetleg fejvédő és fogvédő).

Fontos kiemelni, hogy bár a dódzsó és a karate felszerelés segít megőrizni a harcművészet ősi szellemiségét és tradícióit, egyben korlátot is jelentenek. A céltudatosság és a hatékonyság megőrzése érdekében hasznos – és ajánlott – a dódzsón kívül is, egyszerű tréningruhában, vagy akár utcai ruhában is gyakorolni.